To sa mi snáď iba zdá

Prečítal som si zoznam kandidátov do Rady a zbadal som tam osobu, ktorá bola do 20.5.2023 predsedníčkou volebnej komisie. Áno, ide o Gabrielu Masarykovú. V decembri vyrobila chaos s termínom volieb, na jar dostala Volebnú komisiu do časového stresu, keďže otáľala s prvým stretnutím doplnenej Volebnej komisie a teraz kandiduje do Rady? Čo robí Volebná komisia? Čo je to za orgán, keď ju napísali na volebný lístok? Podľa našich stanov môže člen Mensy kandidovať vo voľbách alebo byť členom Volebnej komisie – nedá sa oboje.

P.S. podobné postavenie má aj Eduard Oswald

Počet komentárov: 7

Obrázok používateľa Andrej Lúčny

V stanovách sa nehovorí, že člen volebnej komisie nemôže prijať kandidatúru, len že nemôže aj kandidovať, aj hlasy vo voľbách spočítavať. Čiže ak prijala kandidatúru a ukončila svoje členstvo vo volebnej komisii, je to v poriadku. Veď voľby ešte len budú a v ich organizácii už ako kandidátka účastná byť nemôže.

Obrázok používateľa Marián Zahradník

Andrej, každý, kto prijíma funkciu vo Volebnej komisii tam ide s tým, že nebude kandidovať na žiadnu funkciu. To, že v stanovách nie je popísaná každá psychiatrická situácia neznamená, že je v poriadku využívať túto nedokonalosť. Keby sme tušili, že takýto prípad môže nastať, tak by sme to do stanov pred rokmi určite dali.

Moja prvá veta - je to preto aby sa zamedzilo ovplyvňovanie priebehu volieb. A kto v histórii Mensy viac ovplyvnil priebeh volieb ako tá dotknutá osoba?

Obrázok používateľa Zdenka Rumanová

V stanovach nie je definovane nic o spocitavani hlasov. Priprava volieb od prvopociatku je subor krokov, ktorymi sa da ovplyvnit velmi vela. 

Otazka: ak by boli navrhy na kandidatov v sulade so stanovami zaslane do konca roka 2022, mohli by dotknute osoby kandidovat alebo logicky nemohli?

Mohli teda dotknute osoby od prvopociatku (decembrovy spor ohladne posunu terminov) zmanipulovat proces volieb alebo nemohli?

Obrázok používateľa Katarína Resutíková Mandyčevská

Podľa demokratickej väčšiny volebnej komisie by mohli, ak by sa pred prijatím kandidatúry vzdali členstva vo volebnej komisii. Je nesporné že trinásťčlenná volebná komisia je širšie plénum ako napríklad trojčlenná, viac ľudí viac chutí a širšia zhoda.

Obrázok používateľa Zdenka Rumanová

Este treba doplnit, ze na to, aby mohli dotknute osoby kandidovat, museli by vtedy de facto polozit a tym znefunkcnit komisiu (nemala dost clenov). Toto si treba uvedomit. Sled krokov, ktory nastal, nie je v poriadku.

Obrázok používateľa Pavol Feranec

Volebna komisia nemoze znefunkcnit samu seba, pretoze Rada Mensy je PODLA STANOV priamo zodpovedna za doplnenie VK do minimalne troch clenov. Ak by aj cela VK podala demisiu, Rada Mensy ma povinnost sa stretnut a vymenovat novych clenov. Na znefunkcnenie VK by musela najprv byt nefunkcna Rada Mensy.

Obrázok používateľa Henrich Kriško

Podobna situacia uz nastala - v roku 1995 dokonca Rada svojim rozhodnutim preradila 2 clenov Volebnej komisie na kandidatku. Mozno sa o tom docitat v casopise 4-5/95. Jedna clenka Kontrolnej skupiny bola v tom case clenkou Rady, tak verim, ze nam o tom vie povedat viac, co sa vtedy udialo. Sprava v casopise takyto krok zdovodnuje udajnym nedostatkom kandidatov. Pritom na zvolenie Rady stacilo mat 5 kandidatov, co splnene bolo aj bez preradenia clenov Volebnej komisie na kandidatku. Tak ako v minulosti aj teraz sa Volebna komisia zrejme zhodla na tom, ze ak sa niekto vzda clenstva vo Volebnej komisii, moze kandidovat. V roku 1995 sa zjavne na rovnakom vyklade zhodla aj Rada. Kedze sa  nieco podobne v minulosti udialo dokonca so suhlasom Rady, ti, ktori sa vzdali clenstva vo Volebnej komisii a nasledne kandidauju, tak mohli konat v dobrej viere, ze postupuju v sulade so zauzivanym vykladom stanov.